Amsterdammers negeren massaal huurregels Airbnb

Airbnb, Uber, Snappcar, hoe populairder, hoe bedreigender, hoe meer regels, hoe meer stouterds.

Natuurlijk zitten er ook een paar echte stouterds tussen maar hoeveel controle moet je willen? Wat is er anders aan dan mensen die met vrienden en bekenden spullen delen of ruilen of samen iets regelen? Of met een vriendenclubje muziek kopieert? Of geen zorginstelling inschakelt maar zelf iets regelt, buiten de instituties om? Mooi wel om te zien hoe een deeleconomie die wortelt in vertrouwen dankzij internet zo’n vlucht neemt en steeds meer waarde toevoegt.

Airbnb.nl, de Nederlandse editie van de internationale verhuursite. Beeld Airbnb.nl

Amsterdammers die woningen aan toeristen verhuren via de populaire website Airbnb ontduiken op grote schaal de regels. Ze verhuren vele honderden woningen langer en aan meer mensen dan toegestaan en houden zich niet aan de veiligheidsvoorschriften.

Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 5.706 verhuurders van Amsterdamse woningen op de onlinehuizenverhuurder Airbnb. De hoofdstad staat huiseigenaren sinds februari toe hun woning tijdelijk te verhuren via Airbnb aan maximaal vier personen en voor twee maanden per jaar. Zeker 13 procent van de 7.006 Amsterdamse huizen op Airbnb wordt verhuurd aan vijf of meer personen. Ten minste 8 procent van deze aangeboden woningen wordt dit jaar voor meer dan twee maanden verhuurd.

De net aangetreden wethouder Laurens Ivens (SP, wonen) onderkent de problemen. ‘De regels zijn net ingevoerd en wij zien dat er op vrij grote schaal misbruik van wordt gemaakt.’ Dat veroorzaakt volgens Ivens overlast voor omwonenden en ‘in sommige gevallen brandgevaarlijke situaties voor toeristen’.

Amsterdamse aangelegenheid
Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat de problematiek rond Airbnb in Nederland vooral een Amsterdamse aangelegenheid is. Het aantal Amsterdamse woningen of kamers op de Amerikaanse website is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld naar ruim 7.000. Ruim de helft van het totale aanbod in Nederland staat in de hoofdstad.

Wereldwijd worstelen steden met de snelle opkomst van Airbnb, dat in zes jaar tijd wereldwijd 800 duizend verhuuradressen heeft weten te verzamelen. Het bedrijf zegt kosmopolitische stadsbewoners te helpen hun ervaringen en levens (en woningen) te delen, en kan buigen op een goed functionerende website.

Airbnb trekt echter ook andere partijen aan, die vooral geïnteresseerd zijn in de extra opbrengsten van het verhuren van appartementen aan toeristen. Uit onderzoek van de Engels krant The Guardian bleek deze zomer dat in Londen vastgoedinvesteerders steeds meer Airbnb-appartementen opkopen. In New York sommeerde de openbare aanklager Airbnb deze week de namen en adressen vrij te geven van 124 woningaanbieders die lokale regels overtreden.

Beeld afp

De kritiek op Airbnb lijkt sterk op de controverse rond taxi-app Uber. Ook dit Amerikaanse bedrijf profileert zich als een exponent van de deeleconomie, waar gebruikers bezit met elkaar delen. Consumenten zien daarbij vooral de voordelen: het is kleinschalig, toegankelijk en goedkoop, terwijl overheden en concurrenten stellen dat de initiatieven de markt overhoop halen door valse concurrentie.

Tekortschietende controles
Het ontduiken van de regels in Amsterdam wordt volgens betrokkenen, zoals het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag en diverse verhuurbemiddelingsbureaus, in de hand gewerkt door tekortschietende controles.

‘Ik schat dat maar 1 procent van het woningaanbod op Airbnb aan alle regels voldoet’, zegt Peter Heule van Short Stay Group, die tweehonderd appartementen verhuurt in Amsterdam – waarvan een klein deel via Airbnb. Heule behoort naar eigen zeggen tot de ‘brave jongens’, toch werden deze week enkele appartementen die hij verhuurt door de gemeente gesloten wegens brandveiligheid. ‘Wij zijn zichtbaar en moeten ons aan de regels houden. De slimme types blijven onder de radar.’

Heule zegt dat het aanbieden van een vakantiewoning op Airbnb aantrekkelijk is, omdat de regels voor de verhuur van vakantiewoningen soepeler zijn dan die voor professioneel verhuur. Tel daarbij op het gebrek aan controle op veiligheidsmaatregelen zoals rookmelders, zegt Heule. ‘En er wordt goed aan verdiend.’

Airbnb laat in een reactie weten gebruikers aan te moedigen de lokale regels te volgen. De verantwoordelijkheid ligt volgens de verhuursite bij de verhuurders zelf. ‘We zijn een open platform waar een breed scala aan woningen wordt aangeboden, inclusief een klein deel dat professioneel beheerd wordt.’ Zolang verhuurders zich aan de regels houden en een ‘Airbnb experience’ bieden is er volgens het bedrijf niets aan de hand. ‘Wij geloven dat deze professionele beheerders een rol kunnen spelen in onze gemeenschap.’

Meer professionele partijen
Uit de Volkskrant-analyse van het woningaanbod blijkt dat in Amsterdam steeds meer professionele partijen zich op Airbnb hebben gestort. 216 verhuurders bieden drie of meer appartementen aan, 118 vier of meer en 76 verhuurders bieden vijf of meer accommodaties aan in de hoofdstad.

‘Op deze manier worden woningen aan de woningmarkt onttrokken’, zegt Hans Vugts, bestuurslid van Koninklijke Horeca Nederland en manager van hotel Casa 400 in Amsterdam. ‘Dat hotels concurrentie hebben is prima, maar er moet wel volgens dezelfde regels worden gespeeld.’ Het is volgens Vugts wachten tot er iets mis gaat met een woning die via Airbnb is verhuurd. ‘Het gaat een keer goed fout. Met een brand of een dronken toerist.’

Wethouder Ivens zegt in een reactie dat de gemeente strenger gaat controleren. ‘Ik vind het uitgangspunt van vakantieverhuur goed, maar woningen moeten niet permanent in hotels veranderen.’

Vandaag in de Volkskrant: ‘In Amsterdam verhuurt alles en iedereen er maar op los’

Beeld afp

Zie ook https://decorrespondent.nl/1432/De-deeleconomie-is-booming-Maar-wat-is-het-/93902476360-d5df6d97 en http://www.johnnywonder.nl/2014/08/laat-de-sharing-economy-niet-aan-communicatieadviseurs/.

Amsterdammers negeren massaal huurregels Airbnb – Tech & Media – VK http://s.vk.nl/3731888 via @volkskrant

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3731888/2014/08/30/Amsterdammers-negeren-massaal-huurregels-Airbnb.dhtml

De ‘deeleconomie’ is aan een opmars bezig. Initiatieven als Airbnb, Snappcar en Thuisafgehaald maken het mogelijk je kamer, je auto of je kookkunsten online te ‘delen’ met anderen. Het woord suggereert een grote mate van altruïsme. Maar is er wel sprake van delen? Een explainer over dit controversiële containerbegrip.

De deeleconomie is booming. Maar wat is het?

Door Jaap Tielbeke, 9 juli 2014

‘Over de hele wereld slaan mensen de handen ineen om het soort economie te bouwen dat we willen zien.’ Natalie Foster, organisator van de SHARE-conferentie, Hier vind je de site van de SHARE-conferentiespreekt de meer dan zeshonderd mensen toe die in San Francisco bijeen zijn gekomen om te praten over de toekomst van de ‘deeleconomie’. ‘We delen onze huizen, onze auto’s, onze kennis, onze tijd en ons geld. We richten niet slechts bedrijven of non-profits op, we bouwen een beweging!’Bekijk hier het praatje van Foster op de SHARE-conferentie.

Ook in ons land is de ‘deeleconomie’ aan een opmars bezig. Afgelopen week nog stelde actualiteitenrubriek Nieuwsuur ons voor aan een aantal Nederlandse ‘deelinitiatieven’. Bekijk hier de Nieuwsuur-uitzending.Als we de pleitbezorgers van de deeleconomie moeten geloven, staan we aan de vooravond van een economische revolutie. De deeleconomie biedt een nieuw model voor consumptie en bezit. In plaats van telkens nieuwe goederen aan te schaffen, kunnen we de spullen die we al bezitten delen en zo beter benutten.

Wat is de deeleconomie dan?

In de praktijk bestaat de deeleconomie nu vooral uit websites die het delen van een bepaalde dienst of een bepaald product faciliteren. Zo ben je als reiziger niet langer aangewezen op hotels, maar kun je eenvoudig bij iemand thuis een overnachting boeken via Airbnb. Hier vind je AirbnbVoor een auto hoef je niet naar een verhuurbedrijf, maar log je simpelweg in op Snappcar Hier vind je Snappcaren kijkt of er iemand in de buurt een wagen te leen heeft. En heb je een avond geen tijd om te koken? In plaats van naar een restaurant te gaan, kun je via Thuisafgehaald En hier vind je Thuisafgehaaldhuiskoks vinden die een maaltijd voor je bereiden.

De deeleconomie lijkt dus vrij eenduidig, maar is niettemin een ongrijpbare term: de platformen die zich onder de noemer scharen, lopen zowel qua insteek als omvang nogal uiteen. Het begrip omvat kleinschalige, lokale initiatieven als Thuisafgehaald, maar ook enorme internationale bedrijven, zoals taxi-app Uber.  Bij ShareNL, een overkoepelend platform van de deeleconomie, vinden we zowel het Amerikaanse miljardenbedrijf Airbnb als het Nederlandse BrownCow – dat ondernemers verbindt met gepensioneerde adviseurs. De website van ShareNL.De deeleconomie is in die zin een containerbegrip.

Toch is er een gemeenschappelijke noemer aan te wijzen. Veruit de meeste deelinitiatieven steunen op het ‘peer-to-peer’-mechanisme.  De internetplatformen bemiddelen: ze brengen gebruikers met elkaar in contact om onderling spullen of vaardigheden uit te wisselen. Vraag en aanbod kunnen zo zonder tussenkomst van een bedrijf op elkaar af worden gestemd; de traditionele middle man wordt ertussenuit gesneden.

Omdat de werking van de deelplatformen sterk gebaseerd is op vertrouwen, is ook het reputatiesysteem essentieel. Zo kan op Airbnb zowel de gastheer als de gast het verblijf na afloop online beoordelen. Waar mensen normaal gesproken huiverig zijn om bij een wildvreemde thuis te overnachten of een vreemdeling in hun huis te verwelkomen, weten ze door de recensies welke gastheren en gasten te vertrouwen zijn.

Veel websites bieden daarnaast de mogelijkheid om je Facebookprofiel aan je account te koppelen. Zo kunnen ook nieuwe gebruikers die nog geen reputatie op het platform zelf hebben opgebouwd, al wel een beeld van zichzelf geven en er zo tussen komen. En om te voorkomen dat er gesteggel ontstaat over betalingen, worden de financiële transacties afgehandeld door het platform.

Is ‘peer-to-peer-economie’ dan geen betere term?

‘Peer-to-peer-economie’ wordt vaak gebruikt als neutraler synoniem voor deeleconomie. Maar vrijwilliger bij Bits of Freedom  en gastcorrespondent Douwe Schmidt trekt zijn wenkbrauwen op bij het horen van die term. Want, zo legt hij uit, peer-to-peer duidt op een mechanisme (uit van oorsprong technische hoek) waarbij gelijken (peers) in een decentraal netwerk (bijvoorbeeld twee computers) rechtstreeks met elkaar worden verbonden.

Bij veel deelinitiatieven is dat niet het geval. Bij het huren van een kamer via Airbnb bijvoorbeeld komt er weliswaar geen hotelketen aan te pas, maar is er nog wel een derde, bemiddelende instantie: het platform zelf. De platformen brengen niet alleen gebruikers met elkaar in contact, maar regelen als gezegd bijvoorbeeld ook het betalingsverkeer.

Persoonlijke gegevens van gebruikers worden afgeschermd om de privacy van de gebruikers te waarborgen, maar ook om de eigen marktpositie te garanderen: op deze manier kunnen gebruikers het platform niet omzeilen en loopt het bedrijf geen commissie mis. Zo kan het dat internetplatformen als Airbnb, dat zelf geen hotelkamers bezit, of taxi-app Uber, dat zelf geen taxichauffeurs in dienst heeft,  naar schatting miljarden waard zijn.Nu.nl: ‘Airbnb 10 miljard waard.’

Is er eigenlijk wel sprake van ‘delen’?

Het is lastig een goede term te vinden die de lading dekt: ‘peer-to-peer’ is ontoereikend, maar het begrip deeleconomie is eveneens misleidend. Veel deelplatformen beantwoorden immers niet aan het altruïsme dat het woord delen suggereert: veel ‘gedeelde’ producten of diensten worden in feite gewoon verkocht of verhuurd, niet zozeer gedeeld. De gemiddelde prijs voor een overnachting via Airbnb in Amsterdam is zo’n 75 euro. De maaltijd via Thuisafgehaald is goedkoper dan in een doorsneerestaurant, maar niet gratis. En via Snappcar huur je gewoon een auto, tegen betaling dus.

Waarom klagen zo veel traditionele bedrijven over de deeleconomie?

Veel internetplatformen begeven zich nog op ontontgonnen terrein wat de regelgeving betreft. Doordat ze geen traditionele bedrijfsstructuur hebben, en zelf enkel een bemiddelende functie vervullen, ontlopen ze veel regels waar conventionele bedrijven wel aan moeten voldoen. In de bedrijfstakken waar de internetplatformen tot zo’n omvang zijn gegroeid dat ze de markt flink verstoren, klagen de ‘traditionele’ bedrijven daarom over oneerlijke concurrentie.

Neem de hotelbranche. Uit een onderzoek van KPMG blijkt dat ruim 40 procent van de hotelketens last zegt te hebben van Airbnb. Bekijk het artikel op de site van NOS.Hoteleigenaren verwijten het internetplatform daarbij vooral dat het niet volgens dezelfde regels speelt: officiële hotels moeten aan talloze brandveiligheids- en horecavoorschriften voldoen en dienen toeristenbelasting te betalen, terwijl op Airbnb iedereen zonder die restricties zijn huis kan verhuren als hotelkamer.

Dat er daardoor illegale hotels  ontstaan, zoals ook in Amsterdam het geval is, is volgens Airbnb niet haar verantwoordelijkheid: zij zijn slechts een bemiddelende instantie, stelt het bedrijf. Het platform vermeldt bovendien op hun website hoe je verantwoord verhuurt. Zie hier de voorschriften.Het is het platform niet aan te rekenen dat gebruikers zich hier niet aan houden, zo vindt Airbnb.

Waar zijn deelplatformen dan wel verantwoordelijk voor?

Vooralsnog is Airbnb (naast Uber) een van de weinige deelinitiatieven die tot zo’n omvang is gegroeid dat ze de markt overhoop gooit. Maar die potentie dragen meer deelplatformen in zich. Hoe lang zal het duren voordat de conventionele autoverhuurbedrijven last krijgen van particuliere verhuurders via Snappcar? De kernvraag die nu bij Airbnb aan het licht komt is van toepassing op alle deelinitiatieven: in hoeverre zijn de bemiddelende platformen verantwoordelijk voor hun gebruikers?

Wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk wanneer een kok die zijn eten aanbiedt via Thuisafgehaald, vergeet te vermelden dat er pinda’s in zijn quiche zitten, waardoor een klant met notenallergie in het ziekenhuis belandt?  Een restaurant moet aan allerlei regelgeving voldoen, maar niemand controleert de hobbykok die via het internet zijn culinaire creaties verkoopt.

De huidige regelgeving is niet ingesteld op de bemiddelende internetplatformen. De juiste balans is daarin nog niet gevonden. De voedsel- en warenautoriteit afsturen op een gepensioneerde vrouw die zelfgebakken koekjes verkoopt via Thuisafgehaald, is overdreven. Maar dat wordt anders wanneer iemand thuis een volwaardige cateringdienst optuigt. 

Zoals het ook onredelijk lijkt om iemand die zijn auto een paar dagen per jaar verhuurt via Snappcar voor omzetbelasting aan te slaan, terwijl dat logisch is voor iemand die besluit een klein wagenpark aan te schaffen en via de website te verhuren. Over de juiste regels voor deze nieuwe vormen van economische activiteit zal het vermoedelijk nog jaren steggelen blijven.

Lees ook: Gij zult innoveren!Het is het meest vanzelfsprekende antwoord op bijna al onze problemen: innovatie. Maar wat is dat? En hoe is het aan deze heilige status gekomen? De kritiekloze omarming van de innovatie-ideologie blijkt zelf ook niet probleemloos.Lees hier een analyse van de innovatie-ideologie terug 

Van wie is een foto op Facebook?Op Facebook draait alles om delen: van status-updates tot leestips, alles wordt ‘geshared’. Dit geldt ook voor foto’s: per dag worden er op de sociale netwerksite zo’n 300 miljoen foto’s toegevoegd. Van wie zijn die foto’s eigenlijk? Een explainer over intellectueel eigendom op Facebook.Lees hier de explainer over het delen van foto’s terug 

Wat is de creatieve industrie?Beleidsmakers en onderzoekers hebben hoge verwachtingen van de creatieve industrie. Maar wat bedoelen ze daar precies mee? Een explainer over de theorie en praktijk achter deze term.Lees de explainer hier terug 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.