Woordvoering in netwerken. Over, met, voor, namens anderen spreken

Precies wat ik  nodig had voor Zorg voor elkaar Breda. Een tekst van Stine Jensen over spreken namens anderen. Dat speelt al zodra je iets beweert namens de mensen in jouw straat of namens de mensen met dezelfde baan als jij. Hoezo namens?

Zorg voor elkaar Breda is een netwerk dat er al lang is maar vanaf 1 januari 2015 die naam voert. Het is een netwerk van Bredanaars, vrijwilligers, professionals, maatschappelijke organisaties en gemeente die samen in willen staan voor goede hulp en zorg. Net zoals elk netwerk is het niet één netwerk maar een verzameling netwerken en netwerkjes, rijpe en groene, kleine en grote, net zo divers als de mensen die ze vormen. Van de mensen, voor de mensen.

Maar hoe naar buiten toe het woord te voeren? Wie zou dat moeten doen? Er is niemand die die netwerken en netwerkjes kan representeren omdat niemand de zekerheid heeft dat alle anderen ermee instemmen dat hij of zij dat doet. Wie vertegenwoordig je dan? Wie zegt jou dat jij dat kunt doen? Wie bepaalt wat jij zegt? 

Functionarissen
In organisaties worden die vragen automatisch beantwoord omdat ze er daar functionarissen voor hebben. Een directeur of iemand anders die de directeur vervangt zoals een persvoorlichter. Althans, als het echt zo werkt wat niet zo is. Denken dat een directeur of voorlichter de hele organisatie kan vertegenwoordigen is in de meeste organisaties een illusie. Daarvoor is de afstand tussen de mensen in die organisaties veel te groot en de officiële communicatie veel te formeel. Wat de mensen echt vinden hoor je bij het koffieapparaat of in de wc. Onder het oppervlak is menige organisatie net zo beweeglijk als een ‘echt’ netwerk.

Ergo, we treden een nieuwe fase in. Want wat onder het oppervlak gebeurt wordt sterker. Hoe platter organisaties worden, hoe meer ze ook aan het oppervlak als netwerken gaan functioneren. Dan is het niet meer de functie die bepaalt of iemand het woord kan voeren maar de kwaliteit. Wie dat het beste kan. Wie die rol wordt gegund. Wie voor, namens en over de anderen mag spreken. Daarvoor moet je elkaar kennen, zien en spreken. Deel zijn van het geheel.

Vertrouwen
In de ideale situatie kan in een netwerk iedereen de anderen representeren, zolang die anderen maar vinden dat het iemand van hun is. Dat de persoon die toevallig het woord voert een is met de andere mensen in dat netwerk en dat hij of zij daarin geloofwaardig is. Zegt wat hij doet, doet wat hij zegt, en dat in elke situatie op dezelfde manier zegt en doet. 

Het sleutelwoord is vertrouwen. Vertrouwen krijg je als je je goed gedraagt. Als jouw beloftes kloppen met wat je doet, als je te vertrouwen bent in woord en daad,, als je bijdraagt aan de waarde die jou en de anderen in het netwerk verbindt. Dan gaat woordvoering vanzelf. Iedereen die doorleefd deel van het netwerk is kan het vertegenwoordigen.

Oude en nieuwe wereld
De aanleiding om hierover na te denken was een vraag uit de oude wereld die mij kort geleden werd gesteld. “Willen jullie een woordvoerder aanwijzen naar wie we de pers kunnen doorverwijzen?” 

Dat gaat hem niet worden. Zo’n woordvoerder oude stijl gaat op zoek naar statements, naar de leider oude stijl die vertelt wat de woordvoerder wel en niet mag zeggen. Zo’n netwerk is binnen de kortste keren een organisatie. De eersten die dan niet meer meedoen, actief, zijn degenen die het echt om de waarde en het ideaal te doen was en zich niet meer vertegenwoordigd voelen. De woordvoerders praten niet namens maar over hen.

Van A naar B ga je volgens de regels, inzichten en principes van B, anders kom je nooit aan in B. Spreken namens een netwerk gaat prima als iedereen die dat wil dat kan doen. Voor, met, over, namens elkaar. En daarover met de anderen in gesprek is. Eén kun je alleen samen zijn.

Bron
Stine Jensen, Voor en namens anderen praten. Een kleine filosofie van het woordvoerderschap.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.