De zes principes van Cialdini

De zes principes van Cialdini

1. Geven (wederkerigheid)
2. Doen wat anderen doen. Als mijn vrienden een ipad kopen ga ik dat vermoedelijk ook doen. Het liefst eten we in een druk restaurant. “75% van de mensen die eerder in deze kamer logeerden hergebruikten hun handdoeken”. “Andere mensen die dit boekk kochten kochten ook ……”
3. Autoriteit. Mensen kijken naar leraren, ouders, uniformen e.d. Je laat je leiden door wat zij doen of zeggen.
4. Commitment of consistentie. We blijven wie we zijn. Als we ons eenmaal ergens aan hebben gecommitteerd houden we daaraan vast. Denk aan merkentrouw, vaste winkels en restaurants, soort kleding.
5. Sympathie. Sympathieke mensen krijgen meer gedaan. We vinden mensen die op ons lijken sneller sympathiek. Je bent eerder geneigd iets te doen voor iemand die op jou lijkt.
6. Schaarste. Iets wat moeilijk te krijgen is moet wel bijzondere kwaliteiten hebben en dus wel goed zijn. Op = op. Zie bijvoorbeeld hamstergedrag, uitverkoop en leegverkoop, de sluiting van V&D e.d.

Zie ook https://goo.gl/Sa3OMg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.