Wendbaar organiseren op de manier van Breda Doet

Het mooie van Breda Doet is dat Bredase organisaties inclusief de gemeente Breda los komen van geijkt industrieel organiseren en nieuwerwetse vormen van organiseren: geen standalone activiteiten en financiering meer, Bredaas Toetsingskader en vijf principes als scherpslijper, echte idealen voorop en daar ook echt voor gaan, los komen van gedateerd opdrachtgever/opdrachtnemer-denken en in plaats daarvan co-creatie en samensturende waardenetwerken, op basis van echt eigenaarschap. Volwassen mensen en volwassen organisaties in een volwassen wereld.

Het failliet van de klassieke organisatie

Door Sjors van Leeuwen, 26 mei 2016

De meeste bedrijven zijn nog steeds georganiseerd alsof men actief is in het (post)industriële tijdperk, met command-and-control leiderschap, ‘lopende banden’ met slecht opgeleide productiemedewerkers en een omgeving die stabiel en voorspelbaar is. Maar helaas, de wereld is sterk veranderd en het klassieke organisatiemodel heeft afgedaan: ongeschikt.

Nieuwe manier van organiseren en ondernemen

De wereld van nu vraagt om snel en wendbaar ondernemen waarbij het potentieel van goed opgeleide ‘kenniswerkers’, binnen en buiten de organisatie, optimaal wordt benut. Dat lukt alleen met een geheel andere mindset en cultuur en een nieuwe manier van organiseren, leidinggeven en ondernemen.

Veranderuitdaging

Organisaties moeten zich opnieuw uitvinden en ‘strategisch wendbaar’ worden om te kunnen overleven. Het draait in de 21e eeuw om ‘strategische wendbaarheid’, of in goed Engels ‘strategic agility’. Het gebruik van woorden als ‘agile’ en ‘agility’ is misschien een hype, maar dat is de aandacht voor meer wendbaarheid op alle niveaus in de organisatie allerminst. En dat vraagt meer dan alleen een focus op veel genoemde zaken als lean, scrum en zelfsturing. 

In onderstaande tabel staat de veranderuitdaging kort weergegeven. Waarmee je de omslag maakt van de huidige (klassieke) organisatie naar een nieuwe (toekomstbestendige) organisatie.

De veranderuitdaging voor organisaties die willen overleven in de 21e eeuw:

Heb je nog aanvullingen dan hoor ik ze graag.

Veranderopgave blijkt lastig te zijn

Uit de Global Transformation Survey 2016 (onder 1500 bedrijven in 16 landen) van KPMG, blijkt dat ondernemingen grote moeite hebben om de noodzakelijke veranderingen binnen de organisatie vorm te geven. Enkele bevindingen: 

  • Veel bedrijven hebben moeite om het tempo van alle technologische veranderingen te volgen. En het ziet er niet naar uit dat het tempo van vernieuwing en veranderingen in de markt, zal afnemen.
  • Steeds meer bedrijven raken naar eigen zeggen uit de gratie omdat zij de ontwikkelingen niet kunnen volgen. Bijna de helft van de bedrijven vindt dat zij niet in staat is om de signalen van verandering die zij uit de markt krijgen om te zetten in aansprekende nieuwe inzichten en overtuigende ideeën.
  • Bijna 40% van de onderzochte bedrijven verwacht dat het bedrijfsmodel op de korte tot middellange termijn ernstig verstoord zal worden. 
  • Veel bedrijven slagen er onvoldoende in om het gewijzigde gedrag en de veranderende behoeften van klanten daadwerkelijk te doorgronden. 40% beschouwt het veranderende gedrag, de verwachtingen en de demografie van de klant als belangrijkste basis voor de transformatiestrategie.

Kortom, er is nog veel werk aan de winkel. Zeker als je bedenkt dat we, naast het failliet van de huidige (klassieke) organisatie, ook te maken hebben met het failliet van het huidige, te ver doorgeschoten kapitalistische marktsysteem. Dat heeft grote invloed op de organisatie en medewerker van de toekomst. Daarover een andere keer meer.

Zo kun je snel en wendbaar ondernemen

Over snel en wendbaar ondernemen lees je meer in mijn boek Wendbare strategie op één A4. Met het wendbaarheidscanvas met 11 bouwstenen en 43 wendbaarheidsknoppen om aan te draaien.

Eerder schreef ik ook het boek Hoe agile is jouw strategie? – Zo kun je snel en wendbaar ondernemen. Als beste Nederlandse marketingboek over agile ondernemen genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016.

Meer informatie over Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies), klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing vind je op Indora. Meer informatie over zorgmarketing vind je op Zorgmarketingplatform

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.