Motiveren, maatwerk en blijven praten – activering in Amsterdam

“Wat fijn dat u bij ons aan uw toekomst komt werken”, zou eigenlijk de eerste zin van een ambtenaar moeten zijn als iemand een uitkering aan komt vragen, “hoe kan ik u helpen?” In Amsterdam begint het te landen, in Rotterdam nog niet. Wat ze allebei volop doen is motiveren, van buitenuit. Dat werkt alleen als het aansluit bij de motivatie die er in die klant al is (https://goo.gl/zhmV9C). Waarom daar niet beginnen? Tijd voor de volgende stap: volledige klantsturing. Zo goed aansluiten bij waar een klant voor gaat dat hij zelf zijn pad kiest.

Motiveren, maatwerk en blijven praten - activering in Amsterdam

Hoe gaat Amsterdam om met mensen in de bijstand met een grote afstand tot de arbeidsmarkt? Hoe ziet de uitnodigende aanpak eruit? Een duik in de hoofdstedelijke ideologie en praktijk.

Door Redactie27 december 2017

Het ‘stadsloket’ in het Amsterdamse stadhuis heeft door omvang en inrichting alles van een luchthavenvertrekhal, met banken vol wachtende mensen en een batterij aan balies. Wij zitten in loket 41. Klantmanager Aisha (niet haar echte naam), een markante verschijning met een grote bos, hoog opgestoken zwart haar en rood gestifte lippen, is een tikje ongerust; haar afspraak is veel te laat. Het gaat om een vrouw van midden dertig, afgestudeerd psychologe, tien jaar in de bijstand en even lang wietverslaafd geweest, maar nu een halfjaar clean. Dit is het tweede gesprek, het eerste was drie weken geleden.

Dan toch het telefoontje; ze komt eraan. Betty (niet haar echte naam) ziet er jeugdig uit in haar gestreepte T-shirt. Bedeesd legt ze uit: de poes van een vriendin ging dood en daar moest ze enorm van huilen. Aisha is meelevend, vraagt of het onverwachts was. Nee, ze had kanker maar het blijft erg. Schuldbewust voegt Betty eraan toe dat het natuurlijk geen goede reden is om te laat te komen. Aisha: ‘Wat fijn dat u dat zegt.’ Vervolgt: ‘Hoe gaat het nu met u?’

Lees hier verder.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.