Innovatie à la Saturday Night Fever

Een prachtig cadeau op oudejaarsavond was de uitzending van de documentaire ‘Saturday Night Fever: the ultimate disco movie’. Dit is een BBC-documentaire over de wording van de film Saturday Night Fever die eind jaren zeventig muziekindustrie en uitgaansleven op zijn kop zette.

Resultat d'imatges de satuyrday night fever

Wat mij vooral aanspreekt, behalve het top BBC-werk, is hoe mooi de documentaire laat zien hoe innovatie werkt. Veel mensen denken bij innovatie aan een creatieve ingeving maar bijna altijd komt innovatie neer op lang en ongewis zoeken en ploeteren. Een opeenstapeling van ingevingen, vaak door nood geboren, in een bij uitstek rommelige en ongeorganiseerde context zonder een duidelijk einddoel. De weg is de herberg. Haal je telefoon uit elkaar, ga na in welke tijd elk onderdeel is uitgevonden (en waarvoor), en je krijgt net zo’n inzicht.

In de film begint die weg met een artikel van een engelse journalist in New York Magazine. Hij schrijft over de dansscene in het armetierige en gewelddadige Brooklyn van de jaren zeventig. Jongeren dansen er op de zaterdagavonden hun zorgen weg. Het artikel wordt gelezen door een Australische muziekproducer, een rijk geworden nonconformist (maverick) die zich niet goed raad weet met ‘zijn’ Bee Gees die op dat moment op een dood spoor zitten. Zes jaar eerder heeft hij een 16-jarige Travolta zien acteren in audities voor Jesus Christ Superstar. Toen ‘te jong voor zo’n productie maar houd hem in de gaten’.

Toevallig, via via, komt hij Travolta weer op het spoor tijdens de ongewisse aanloop van wat later Saturday Night Fever werd. Even toevallig, en bijna altijd uit nood en onder hoge druk, vindt hij een producer en een regisseur, leert Travolta dansen van een ervaren danser, en herschrijft een nieuwe schrijver het script, na weken lang door Manhattan en Brooklyn gesjouwd te hebben. Dat resulteerde in het tot dan toe ongekend grove, ongepolijste en authentieke taalgebruik in de film. En in het perfect ingekleurde karakter van de hoofdpersoon: rauw, gevoelig, stijlvol, van de straat.

Van daar gaat het avontuur verder, met de samensmelting van klassieke dans, disco en linedance, acteurs die dag in dag uit leven als de personages die ze spelen, het zoeken van een nieuwe regisseur omdat de eerste de weg kwijt raakt en er een gladde, zoete film van wil maken waarop Travolta dreigt met vertrek. En zo voorts en zo verder. Alles wat het leven brengt ingepakt in één prachtige documentaire.

Meer weten over innovatie? In 2011 schreef ik samen met Stefan Cloudt een essay over innovatie in het sociaal domein. Er komt inderdaad veel creativiteit en toeval kijken bij innovatie, ontdekten we, maar die creativiteit en dat toeval zijn wel te organiseren. Daarvoor nodig zijn inbedding, systematiek, en cocreatie. Dat er weinig innovatie is komt doordat in maar heel weinig organisaties deze factoren op orde zijn. Is het vreemd dat innovaties vaak aan de rand van organisaties ontstaan of zelfs los van organisaties?

Klik op de link voor de film: Saturday Night Fever. The ultimate disco movie.

Zie ook:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.