The Facebook Dilemma

Fascinerende en beangstigende documentaire over de naïviteit en dilemma’s van Facebook. Als de wereld slechter is dan je wilt geloven. Hadden de superintelligente mensen die de atoombom uitvonden ook al last van.

Toelichting VPRO: “Het was de belofte van Mark Zuckerberg met Facebook: de wereld meer open en verbonden maken. Vanuit een studentenkamer op de Harvard-universiteit groeide het bedrijf al snel uit tot een machtig imperium. Met de groei en het succes van het bedrijf kwamen al gauw de eerste waarschuwingen. Hoe ga je om met al die vertrouwelijke data van je gebruikers? Hoe ga je ermee om als je platform wordt gebruikt voor het verspreiden van fake news? Als de like-knop een machtsmiddel wordt en Facebook wordt ingezet als tool bij presidentsverkiezingen?”.

A major investigation of Facebook’s impact on privacy and democracy around the world.

De prestigieuze Amerikaanse journalistieke rubriek Frontline van PBS heeft een jaar lang onderzoek gedaan naar de impact van Facebook op onze privacy en de democratie, zowel in Amerika als in de rest van de wereld. In The Facebook dilemma, een tweeluik dat in januari 2019 ook wordt uitgezonden door de VPRO, wordt aan de hand van interviews met vele oud-medewerkers van het bedrijf stilgestaan bij de ontwikkeling van Facebook, van de start tot de dag van vandaag. Hoe heeft Facebook uiteindelijk als sociaal netwerk de echte wereld schade toegebracht?

De totale omvang van die schade is overigens nog niet bekend. Zo werd deze week bekend dat Facebook een aantal bedrijven, waaronder Airbnb, Lyft en Netflix, speciale toegang heeft gegeven tot gegevens van gebruikers. Dat gebeurde eind 2014 en begin 2015, een periode waarin andere partijen die toegang juist werd ontzegd. Dat blijkt uit 223 pagina’s aan interne documenten en e-mails die een Britse parlementaire commissie woensdag openbaar heeft gemaakt (via NRC).

Bekijk zeker ook de interactieve versie van de documentaire. Aanrader!

Heeft Facebook een media verantwoordelijkheid als je kijkt naar fakenews?

Zuckerberg: “No. We are a technology company, not a media company”.

De feiten? Wat de radio was in de genocide in Rwanda was Facebook in de etnische zuivering in Myanmar. Vergelijkbare processen spelen nu in de Filippijnen, India en Sri Lanka.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.