Geen grotere hype dan innovatie.

Geen grotere hype dan innovatie. Maar, vraagt Guido Thijs zich af, is dat nou echt zo of zit er zoveel inflatie op dat woord dat het niets meer betekent? Hoe is dat bij jou? Als je het wilt weten, kijk dan hoeveel tijd per week de hoogste baas in jouw club zelf met innovatie bezig is. Ook een goede test: kijk naar de activiteiten in jouw bedrijf en per stuk wanneer die ontstaan is. Loop je voorop met innovatie, dan is een levensduur van twee jaar lang. Hoe innovatief ben je dan nog?

innoveren

Wie niet kan bevestigen dat hij innoveert, kan zich niet in goed fatsoen aan de bar van de golfclub vertonen. Maar is het allemaal show, net zoals het nieuwste duurzaamheidslabel?

Nog even los van het feit dat de term “innoverende organisatie” een pleonasme en dus onzin is, stelt zich een vervelende vraag. Als werkelijk élk bedrijf roept dat het innovatief is, komt dit dan omdat het zo is, of omdat er zoveel inflatie op de term zit dat hij niets meer betekent? En dat iedereen die op een blauwe maandagochtend het doosje paperclips op een andere plek neerzet, innovatief bezig is?

Wie niet voortdurend vernieuwt, raak achter. Elke organisatie moet dus voortdurend haar producten, diensten, strategieën, processen, et cetera tegen het licht houden en aanpassen. Op straffe van triviale overbodigheid.
Een bedrijf dat roept dat het “innovatief bezig” is, maakt zichzelf dus eigenlijk belachelijk: het bekent namelijk dat het altijd in de status quo vastgeroest was en nu (hopelijk) eindelijk wakker geworden is.
Dat even als uitgangspunt.

Maar verder is het nog maar zeer de vraag of het huilt met de wolven in het bos, dan wel echt aan het vernieuwen is. Alexander Osterwalder (juist, die van het Business Model Canvas) heeft er een simpel maar bijzonder aardig lakmoesproefje voor ontwikkeld.
Stel uzelf de volgende vragen:

1. is er ruimte en vrijheid voor experimenten en dus ook mislukkingen?
2. besteedt de ceo minstens een hele werkdag per week aan innovatie?

Geen volmondig “ja” op beide vragen: ongeschikt! 
Mislukkingen zijn leermomenten die niet in je personeelsdossier terecht komen en niemand trekt harder aan de vernieuwingskar dan de baas? Geschikt!

Hoe scoort úw organisatie?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.