Achmea versimpelt taalgebruik

Breda Eenvoudig is een mooie stap op weg naar een moderne stad waarin iedereen zijn ding kan doen, ook laaggeletterden en mensen die geen IQ van 120 hebben. Maar we hebben niet alles in de hand. Wat banken, verzekeraars en andere grote concerns en overheidsinstanties doen wordt niet in Breda beslist. Des te fijner dat er grote bedrijven zijn die voorop gaan. Zoals Achmea die alle teksten herschrijft van niveau B1 naar A2. Omdat B1 voor veel mensen te moeilijk is. Wat ook nog kan is zorgen dat klanten, als ze bellen, altijd een mens aan de telefoon krijgen. En als het kan plaatjes in plaats van tekst. En op en top medewerkers die gaan voor de klant (maar dat gebeurt gelukkig steeds meer).

Achmea versimpelt taalniveau van B1 naar A2

Waar veel verzekeraars streven naar communicatie met hun klanten op B1-niveau, wil Achmea nog verder versimpelen. Het concern gaat medewerkers scholen om A2-taalniveau te gebruiken. Dat is het niveau van iemand die het inburgeringsexamen gedaan heeft.

Achmea maakte het nieuwe taalbeleid donderdag bekend bij de uitreiking van de TaalHeldenprijzen, onderscheidingen voor mensen die zich inzetten voor geletterdheid. De verzekeraar is al tien jaar sponsor van Stichting Lezen & Schrijven, de partij die de prijzen toekent.

B1 te hoog

De afgelopen tien jaar heeft Achmea haar verzekeringsvoorwaarden, brieven aan klanten en teksten op websites vereenvoudigd naar eenvoudig Nederlands (taalniveau B1). Zilveren Kruisdirecteur Georgette Fijneman vindt echter dat het bedrijf meer moet doen. “Wij willen dat de communicatie met onze klanten duidelijk en begrijpelijk is. Voor iedereen. We weten dat voor laaggeletterden het B1 niveau te hoog is. We gaan onze collega’s daarom meer leren over laaggeletterdheid én we gaan ze leren hoe zij op niveau A2 kunnen communiceren. Als Nederlands grootste verzekeraar nemen we onze verantwoordelijkheid bij het aanpakken van dit maatschappelijke probleem.”

Menukaart

A2-taalniveau staat gelijk aan de moeilijkheidsgraad van het Nederlands bij het inburgeringsexamen. Iemand die dat met succes heeft afgelegd kan korte eenvoudige teksten begrijpen en informatie vinden in bijvoorbeeld een advertentie of een menukaart.

Lening voor uw woning

Een van de ingewikkeldste documenten voor verzekeraars en geldverstrekkers is de hypotheekakte. Hypotheekvoorwaarden bleken zelfs door taalonderzoekers maar moeilijk op B1-niveau te krijgen. Toch maakte verzekeraar ASR vorige maand bekend dat ze het voor elkaar gekregen heeft. Het document is aangevuld met QR-codes die linken naar video’s met uitleg over bijvoorbeeld aflosvormen. Een hypotheek heet bij ASR sindsdien “een lening voor uw woning”.Eerste publicatie door Paul de Kuyper op 25 jan 2019Laatste update: 25 jan 2019

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.