Prikkels? Drie op de tien werknemers trekken het niet

Het overkomt Nederlandse werknemers elke dag opnieuw: ze krijgen een stortvloed van telefoontjes, berichtjes, mailtjes en notificaties. Ruim 2,1 miljoen werknemers heeft er moeite mee om al deze prikkels op kantoor te verwerken.  

Door Else Tilman, 11 april 2019. Zie ook de Volkskrant Burn-out gids.

©Wikimedia Commons

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (Nea) 2018, een onderzoek van CBS en TNO onder zestigduizend Nederlandse werknemers tussen de 15 en 75 jaar.

Ruim 28 procent van de ondervraagden gaf aan ‘vaak’ of ‘altijd’ moeite te hebben met het verwerken van de grote toevloed aan informatie. In 2014 was dat nog 25 procent. Werknemers die deze informatieovervloed ervaren, zijn minder vaak tevreden met hun werk en willen liever een andere baan dan collega’s die hier ‘soms’ of ‘nooit’ last van hebben.

Vroeger kwam de postbode één keer per dag, nu zijn er zo veel meer in­for­ma­tie­ka­na­len

Stefan van der Stigchel, hoogleraar psychologie

Mensen krijgen vandaag de dag meer prikkels te verwerken dan ooit, zegt hoogleraar cognitieve psychologie Stefan van der Stigchel van de Universiteit Utrecht. “Vroeger kwam de postbode één keer per dag, nu zijn er zo veel meer informatiekanalen.”

Al die nieuwe prikkels zijn volgens Van der Stigchel funest voor de concentratie. Het brein kan volgens hem namelijk maar één taak tegelijk vasthouden in het werkgeheugen. “Als je tijdens het lezen een notificatie krijgt op je telefoon, doet dat automatisch een beroep op je werkgeheugen en stopt dat geheugen vervolgens met lezen. App-ontwikkelaars gebruiken technieken uit de psychologie om je aandacht zo goed mogelijk te vangen en vast te houden.”

Gefragmenteerde concentratie

Het werkgeheugen moet de taak waar het mee bezig is na elke onderbreking steeds opnieuw opstarten. Aan die gefragmenteerde concentratie kleven allerlei nadelen, stelt Van der Stigchel. “Je concentratie hervinden kost elke keer weer moeite, waardoor je langzamer werkt. En door alle prikkels ontstaat stress, vermoeidheid en maak je sneller fouten.”

Vroeger liep je collega gewoon even naar je toe om iets te zeggen, nu zet iedereen al zijn collega’s in de cc omdat iedereen overal van op de hoogte moet zijn

José Kager, FNV

José Kager, woordvoerder van vakbond FNV, herkent de veranderingen op de werkvloer. “Vroeger liep je collega gewoon even naar je toe om iets te zeggen, nu zet iedereen al zijn collega’s in de cc omdat iedereen overal van op de hoogte moet zijn”, aldus Kager.

Volgens Kager hebben ook bezuinigingen en een toename van bureaucratische rompslomp werknemers extra werkdruk bezorgd. “In sommige sectoren zijn door bezuinigingen te weinig werknemers en moet er veel geregistreerd worden, waardoor de te verwerken informatie ook toeneemt.”

Bereikbaarheid buiten werktijd

De verschillen tussen werknemers zijn groot. Hoogopgeleiden geven vaker aan last te hebben van informatieovervloed: 40 procent (tegenover 14 procent van de laagopgeleiden). Managers staan aan kop, van hen heeft bijna de helft vaak of altijd last van een overvloed aan informatie. Van de managers in de zorg, onderwijs en ICT zijn dat er zelfs bijna zes op de tien. Ook in andere ICT-banen hebben relatief veel werknemers moeite met het verwerken van alle informatie die op hen afkomt. Het kan ook anders: in dienstverlenende, agrarische en transportberoepen heeft nog geen één op de tien werknemers last van een overvloed aan informatie.

Onderling afspraken maken op de werkvloer over bijvoorbeeld bereikbaarheid buiten werktijd kan volgens Kager informatieovervloed voorkomen en verminderen. Hoogleraar Van der Stigchel benadrukt de eigen rol van de werknemer in het geheel: “Niet te veel multitasken, genoeg slapen, pauzes nemen, mediteren: we kunnen zelf ook veel doen om onze concentratie en daarmee onze efficiëntie te verbeteren.”

Lees ook:

Google speelt een rol die God vroeger vervulde

De techniekreuzen willen mensen vangen in algoritmen. Geheimen passen niet in de gedachte van maakbaarheid. Denker des Vaderlands René ten Bos vreest voor verlies van aandacht voor belangrijke zaken.

Ondanks goede voornemens neemt de werkdruk op universiteiten toe

Meer studenten, minder inkomsten. Dat zet de universiteiten onder druk. Maar ze kunnen ook zelf iets doen om de druk te verminderen.

Bron: Trouw.

Regelmatig ‘emotioneel uitgeput’: het overkomt zo’n een op de drie werkenden

Het blijft zorgwekkend: ook uit de nieuwste werknemersenquête van TNO en CBS blijkt dat steeds meer werknemers met regelmaat emotioneel uitgeput zijn van hun werk. In 2018 kampte ruim 17 procent van de werknemers met burn-outklachten, in 2016 was dat nog 16 procent.Joost De Vries  11 april 2019, 00:01

Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden blijkt dat er elk jaar ietsje meer werknemers ietsje meer stress ervaren. ©-

Eenmaal per jaar steken de onderzoekers van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek de thermometer in werkend Nederland. Aan de ‘NEA’, de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, deden in 2018 ruim 60 duizend mensen mee. En elk jaar blijkt dat ietsje meer werknemers ietsje meer stress ervaren. Inmiddels zit 17 procent van hen in de gevarenzone: een burn-out dreigt.

Het lijstje vragen over vermoeidheid en emotionele uitputting is veelzeggend. Een paar keer per maand tot dagelijks compleet uitgeput door het werk: een op de zeven. Met enige regelmaat ’s ochtends moe opstaan en opzien tegen het werk: een op de vijf. Meerdere keren per maand ‘leeg’ aan het eind van de dag: bijna een op de drie. Een vergelijkbaar percentage mensen is met regelmaat ‘emotioneel uitgeput’ door het werk.

Op al deze vragen reageerden mensen in 2017 positiever. En in de jaren daarvoor nog positiever. Opgeteld met enkele andere sores noemt het TNO dit ‘burn-outklachten’, in 2007 had nog slechts een op de negen werknemers hier last van. Wendela Hooftman, onderzoeker van TNO, ziet enkele trends die mogelijk verklaren waarom steeds meer werknemers uitgeput raken van hun werk. ‘De taakeisen zijn zwaarder geworden ten opzichte van 10 jaar geleden. Vooral vrouwen zeggen dat hun werk veeleisender is geworden. We zien ook dat in de afgelopen jaren mensen minder autonomie zijn gaan ervaren in hun werk.’

Hele dag op internet

Het moderne werkzame leven is een stuk stressvoller dan pak ‘m beet twintig jaar geleden, zo lijkt het. De onderzoeker moet enigszins speculeren, hard bewijs heeft Hooftman niet, maar ze wijst op een ontwikkeling die een stressverhogende rol zou kunnen spelen: de alomtegenwoordigheid van digitale communicatiemiddelen. In 2000 werkte vier van de vijf mensen nog amper met internet. Nu zit een op de drie werknemers de hele dag op internet. Slechts 12 procent zegt te werken zonder computer of smartphone.

Hooftman: ‘Het is enorm snel gegaan. Vijftien jaar geleden hadden we op het werk een discussie of iedereen wel een e-mailadres nodig had.’ Wat nu volstrekt normaal is, continu bereikbaar zijn, lijkt voor velen een last te worden. Maar het tij kan wellicht een beetje gekeerd. In Frankrijk mag de baas sinds 2017 zijn medewerkers niet buiten werktijd mailen. In Nederland konden burgers en instanties afgelopen maand per internetconsultatie reageren op een initiatiefwet van de PvdA voor het ‘recht op onbereikbaarheid’. Een van de reacties is van werkgeversvereniging VNO-NCW: tegen.

Volkskrant video vignet

We hebben allemaal wel een last van stress, maar wat is stress precies? Stress betekent namelijk niets. Hoe zit het dan wel? En waarom zijn we, als het om stress gaat, niet verder ontwikkelt dan een vis? We leggen het je uit.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/regelmatig-emotioneel-uitgeput-het-overkomt-zo-n-een-op-de-drie-werkenden~b498c24c/


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.