Huawei hielp KPN naar de 21ste eeuw

Hoe veiligheid en angst innovatie afremt. KPN werkt met Huawei samen voor de opslag van gegevens. De bedrijven zijn al meer dan tien jaar partners.

Ook voor Huawei was het een mooie bekroning dat KPN in 2016 een prijs won voor de beste zakelijke transformatie van het jaar. Het Nederlandse telecombedrijf was veranderd van een logge organisatie met verouderde ICT-systemen naar een modern bedrijf waarin de klant centraal staat. Kern van die omschakeling was de samenwerking met Huawei, de Chinese technologiegigant die inmiddels onder vuur ligt vanwege veiligheidsrisico’s.

De nieuwe technologie van Huawei maakte KPN veel efficiënter. De hardnekkige onderverdeling in internet, vaste telefonie en mobiel, met afzonderlijke klantsystemen, werd doorbroken. Er kwam één klantmanagementsysteem. Alle processen gingen sneller, wat voor innovatie en een fikse kostenreductie zorgde.

In het document waarin Huawei de belangrijkste resultaten opsomt, noteert het ook die Business Transformation of the Year Award voor KPN. Er staat een foto bij van KPN-topmanager Bouke Hoving met de award in zijn handen. Hoving was de chief information officer (cio) van KPN en leidde de digitale modernisering. Een jaar later werd hij verkozen tot Nederlands cio van het jaar, en weer een jaar later tot Europees cio van het jaar. Het zijn onderscheidingen die afstralen op Huawei.

KPN verving alle oude interne computersystemen door een pakket van Huawei, een zogenoemd business support system

Huawei citeert Hoving: “Tijdens een transformatie kun je nooit voorspellen wat de echte uitdagingen zullen zijn. Met Huawei zijn we erin geslaagd die uitdagingen te managen en te overwinnen.” Dat noemt Hoving de sleutel van een succesvolle samenwerking.

Het was Hoving die in 2013 voor zijn project ‘simplificatie en innovatie’ Huawei in huis haalde. KPN zat in 2013 een lastige situatie. De marktaandelen daalden geleidelijk en de tevredenheid van klanten nam af. KPN verving alle oude interne computersystemen door een pakket van Huawei, een zogenoemd business support system. Daaronder vallen ook de database voor klantgegevens en het factureringsysteem.

Huawei noemt harde resultaten. Dankzij de nieuwe organisatie kan KPN een prijs binnen drie dagen aanpassen, eerder duurde dat veel langer. De tijd die het kost om een bestelling af te handelen is met 80 procent gedaald. De efficiënte IT-structuur zorgt voor een enorme kostenbesparing. Dankzij de totale renovatie van KPN bespaarde het bedrijf sinds 2013 685 miljoen euro aan kosten, schrijft Hoving op zijn LinkedIn-pagina.

De relatie tussen KPN en Huawei op dit terrein gaat al langer terug. In 2008 meldde Huawei dat KPN Nederland het factureringssysteem van Huawei gebruikt. In zo’n systeem staan de gebruiksgegevens die je kunt vinden op een gespecificeerde rekening. Niet lang daarna ging Huawei ook voor KPN International aan de slag. KPN was toen nog actief in andere Europese landen, inmiddels niet meer.

Magnum heette dat project, naar het populaire ijsje dat in elk land in bepaalde varianten te koop is. ‘De zoete smaak van succes’, schreef Huawei over dit project in een werkverslag, in handen van deze krant. KPN International liet Huawei zo’n business support system aanleggen voor Spanje, Frankrijk, België en Duitsland.

Een uitdaging vormden de taal- en cultuurverschillen tussen de Chinese en de westerse ontwikkelingsteams. Om elkaar beter te leren kennen werden er gezamenlijke avondmaaltijden en voetbalwedstrijden georganiseerd. Bij het overzetten van alle data werden de complexe onderdelen door Huawei-technici in China afgehandeld, de rest was voor het Huawei-team in Nederland.

Technologische ontwikkelingen gaan snel, en toen KPN het in 2013 moeilijk had, moest het wat betreft de interne systemen ‘from scratch’ beginnen, zei Hoving later in een interview. Huawei nam die taak op zich, zowel de aanleg als het onderhoud.

Hoving noemde de samenwerking met Huawei de ‘hoeksteen’ van de transformatie die KPN doormaakte. Het partnerschap met het Chinese techbedrijf heeft ook nieuwe zakelijke kansen gebracht. Zoals een samenwerking met het Chinese tech-concern Tencent, dat het sociale-media-platform WeChat bezit. KPN begon in 2017 met de verkoop van simkaarten met het WeChat-logo aan Chinese toeristen in de EU en Australië.

Hoving is sinds 1 maart aan de slag gegaan bij de ING-bank als wereldwijde ICT-topman, na twintig jaar KPN. Eind april maakte KPN bekend het veiligheidsbeleid aan te scherpen en Huawei uit te sluiten voor de aanleg van het mobiele kernnetwerk. KPN zegt nu in een reactie een stringent veiligheidsbeleid te voeren en ook de veiligheidseisen te hebben aangescherpt voor leveranciers van business support systemen.

In het laatste jaarverslag benoemt KPN enkele risico’s voor het bedrijf. Een daarvan is de afhankelijkheid van leveranciers van telecommunicatie-apparatuur die veiligheidszorgen opwekken, vanwege internationale geopolitieke ontwikkelingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.