‘Zorg via mobiele telefoon of tablet voelt heel dichtbij’

De dokter kan niet heel de nacht naast je bed zitten om je hartslag te meten. Een apparaat dat verontrustende waarden direct doorstuurt naar een meldkamer kan dat wél. Na de eerste koudwatervrees zijn veel patiënten blij, met zulke zorg op afstand. Bravis verkent de mogelijkheden.

Verpleegkundigen in het meldcentrum in Varsseveld begeleiden via de telefoon zorgbehoevenden in het hele land.

De ontwikkelingen lijken niet meer te stuiten: door slimme technologie wordt de fysieke afstand tussen zorgverlener en patiënt steeds groter. Beeldbellen met de dokter, thuismonitoring van hart- en longpatiënten; ouderen die ’s nachts geen verzorgende meer zien, maar vanuit een verre meldkamer worden bewaakt. Of dat goed werkt? ,,Na de eerste ervaring voelen mensen zich al veiliger en minder eenzaam.”

Thea Wassink van het Medisch Service Centrum NAAST in het Gelderse Varsseveld zegt het met overtuiging. Met landelijk ruim 50 zorgklanten (ziekenhuizen, GGZ-instellingen en thuiszorgorganisaties) is NAAST de meest uitgebreide aanbieder van zorg op afstand. Wassink kent de koudwatervrees, maar de opmars van ‘e-health’ is volgens haar onomkeerbaar. ,,Wij werken alleen met ouderen. Hun kinderen zeggen vaak: mijn vader of moeder kan niet uit de voeten met technologie. Maar de praktijk wijst uit dat ook 80-plussers goed in staat zijn een iPad te bedienen. Het gevoel dat je 24 uur per dag iemand kunt bereiken, werkt bij patiënten juist heel geruststellend.”

Bij het Bravis ziekenhuis (Bergen op Zoom en Roosendaal) zijn ze aangenaam verrast door de ervaringen van NAAST. In de aanloop naar de bouw van het nieuwe Bravis, langs de A58 bij Roosendaal, is een vertegenwoordiging vanuit alle geledingen van het ziekenhuis begonnen met het uittekenen van ‘Ons ziekenhuis van morgen’. Voordat je stenen gaat stapelen, moet je immers weten wat er op je afkomt. Vergrijzing, krapte op de arbeidsmarkt, maar ook: snel veranderende technologie. Diagnostiek door computers, intelligente software waarmee artsen bijvoorbeeld tumorcellen beter kunnen ontrafelen. Maar ook sensoren waarmee op afstand gedragingen van patiënten te volgen zijn: drinken ze genoeg, nemen ze hun medicatie in, zijn er afwijkingen in de toiletgang?

,,Welke zorg moet binnen de ziekenhuismuren blijven, welke zorg kan naar buiten? Dus naar de thuissituatie of bijvoorbeeld de huisarts”, aldus Richard Pal, gynaecoloog en voorzitter van de medische staf in Bravis ziekenhuis. Pal en manager cliëntzaken Jan Oostenbrink maken deel uit van de regiegroep ‘Ons ziekenhuis van morgen’ en gaan geregeld op ontdekkingstocht bij zorgpartijen in binnen- en buitenland. Op visite in het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem kwamen Pal en Oostenbrink in contact met Medisch Service Centrum NAAST. Dat werkt nauw samen met het Slingeland.

,,Het was goed te horen dat zij positieve ervaringen hebben met zorg op afstand. Via telefoon en tablet hebben patiënten eerder méér dan minder contact met hun dokter of verpleegkundige. Ze hebben het gevoel dat ze beter gemonitord worden. Patiënten zijn ook eerder gerustgesteld”, zegt Pal.

Dat laatste weet Christ-Jan Danen van de West-Brabantse thuiszorgorganisatie TWB (Thuiszorg met aandacht) al jaren. TWB is klant bij NAAST en maakt dagelijks gebruik van de telefonische dienstverlening door de meldkamer in Varsseveld. De verpleegkundigen die daar aan de telefoon zitten, staan 24/7 mensen te woord. Ook cliënten dus van TWB. Ouderen die bellen omdat ze problemen hebben met een katheter of benauwd zijn. Maar het kan ook zijn dat medewerkers van NAAST zelf besluiten te bellen, omdat ze op camera’s zien dat het niet goed gaat met een cliënt. Dat zijn niet altijd noodsituaties: er zijn bijvoorbeeld afspraken met cliënten die het prettig vinden dat een verpleegkundige op afstand checkt of hij of zij rustig in bed ligt.

De zorg op afstand brengt hulp dichtbij: cliënten krijgen rap iemand aan de lijn, terwijl onnodige visites door TWB-medewerkers beteugeld worden. In deze tijd van personeelskrapte pure noodzaak. Danen: ,,Het afvangen van telefoontjes door NAAST scheelt ons veel personeelsinzet. Het maakt heel wat uit of je drie keer per dag bij iemand langs moet om medicatie toe te dienen of dat je het via een scherm kunt begeleiden.”

Duidelijk is dat het regelen van zorg op afstand een belangrijke opgave wordt bij de nieuwbouw van Bravis. Inzet is om complexe, dure zorg vanaf 2025 in het nieuwe ziekenhuis te concentreren. Lichtere zorg zou zoveel mogelijk buiten de ziekenhuismuren moeten landen. Dat vereist wel goede afspraken met huisartsen, wijkverpleegkundigen en sociale teams van de gemeente. Volgens Pal lopen die besprekingen.

Ook ouderen kunnen vaak prima overweg met een iPad, stelt aanbieder MSC NAAST.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.