Wie gelooft de influencer nog?

Om sociale druk te verminderen, experimenteert Instagram met het uitschakelen van likes. Influencers voelen zich bedreigd in hun verdienmodel.

Door Arnoud Groot, 28 augustus 2019.

Influencer Mikaela Testa. (herald sun/Instagram Mikaela Testa)

In een videotirade opende het Australische model Mikaela Testa onlangs de aanval op de like ban van Instagram. Om de sociale druk te verminderen, toont het sociale netwerk sinds vorige maand niet langer het aantal likes bij ­foto’s en video’s. Uit onderzoeken bleek eerder immers dat die druk voor velen de levensvreugde beperkt. ‘Nu kunnen gebruikers zich richten op het delen van dingen waar ze écht van houden’, aldus een Instagram-woordvoerder.

De onder meer in Australië gehouden test schiet veel influencers in het verkeerde keelgat. Zij verdienen juist aan het delen van commerciële boodschappen en kunnen niet zonder hun likes. Volgers kunnen wel nog steeds de welbekende hartjes aanklikken om een post te liken en influencers zien aan de achterzijde nog steeds hoe vaak dat gebeurt. Maar uit onderzoek blijkt dat mensen graag klikken op posts die al veel hartjes hebben verzameld. Psychologen noemen dat ‘social proof’. De like ban legt zo de bijl aan de wortel van hun verdien­model, argumenteren influencers.

Andere motieven

In haar emotionele (en inmiddels verwijderde) video stelt Testa dat de werkelijke motieven voor de like ban aanzienlijk minder ­onbaatzuchtig zijn. ‘Die likes verhogen de populariteit van mijn posts, maar daar verdienen Instagram en eigenaar Facebook niets aan’, stelt de eigenaar van twee ­Instagram-accounts met een kleine 50.000 volgers. ‘Door likes onzichtbaar te maken, verkleinen ze de invloed van influencers op hun platform. En kunnen ze marketeers makkelijker overtuigen om hun budget te besteden aan Instagrams eigen betaalde advertenties.’

Instagram werd in 2012 door Facebook gekocht voor 1 miljard dollar. Het medium telde destijds 30 miljoen leden, die dagelijks 5 miljoen nieuwe foto’s plaatsten. Zeven jaar later telt Instagram een miljard leden, die dagelijks 95 miljoen nieuwe foto’s online zetten. 63 procent kijkt dagelijks op het netwerk, aldus Pew Research. Uit cijfers van eMarketer blijkt dat de gemiddelde gebruiker 27 minuten per dag op het netwerk doorbrengt. Indrukwekkende cijfers waarvoor adverteerders massaal de portemonnee trekken.

Uit onderzoek blijkt dat mensen graag klikken op posts die al veel hartjes verzameld hebben

Volgens Hopper HQ, een tool die influencers gebruiken om op het juiste moment berichten te plaatsen, betaalden marketeers vorig jaar 2 miljard dollar aan ­Instagram-influencers. Absoluut goudhaantje is Kylie Jenner. De realityster toucheerde ruim een miljoen euro voor elke gesponsorde post die ze met haar 147 miljoen volgers deelt. Ook influencers met ‘slechts’ 30.000 volgers brengen daar tegenwoordig al snel duizenden euro’s per post voor in rekening, aldus het bureau Rakuten Marketing. Bij die ­minder invloedrijke beïnvloeders’ komt de like ban hard aan.

Nepvolgers

De hoge vergoedingen hebben een aanzuigende werking en niet elke aspirant-influencer heeft zin om eerst jaren aan organische groei van zijn volgersbestand te werken voor er gecasht kan worden. Uit onderzoek bij 4.000 Britse influencers blijkt dat meer dan de helft van hen werkt met gekochte nepvolgers. Achter deze profielen gaan vaak robots schuil die desgewenst 24 uur per dag een post blijven ‘leuk vinden’. Adverteerders worden ook daarom steeds kritischer over de inzet van influencers.

Bron: de Strandaard.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.