‘Deelnemers aan reality-programma’s doen het allemaal voor de fame’

Roem is een drijfveer om mee te doen aan reality-tv-programma’s. Kandidaten hopen zo hun carrière een zwieper te geven. Lukt dat? Nou nee, blijkt bij oud-deelnemers van ‘Temptation Island’. ‘Eigenlijk is mijn leven weer precies zoals voor het programma.’

Door Isabel Baneke  16 september 2019.

Naomi Janssen was verleidster in seizoen vier van ‘Tempation Island’. ©Still uit temptation island seizoen 4

Ze slaakt een diepe zucht. Milou is zenuwachtig, erkent ze. Heen en weer schuiven haar billen op het bamboebankje. “Laten we kijken naar jouw eerste beeld”, klinkt de stem van de presentatrice. Op een tv-scherm in het zand verschijnt een korrelige video van een groep mensen. Aan het hoofd van de met alcohol beladen tafel waaraan zij zitten, ziet Milou haar vriend, Heikki.

“Jij hebt echt een klein mondje”, zegt hij ­tegen zijn buurvrouw. “Ja, maar er past wel veel in, dat wil jij niet weten jongen.” Ze vertrouwt hem toe dat ze tussen de lakens zeer getalenteerd is. Dan verspringt het beeld naar een ‘biechtmoment’ van Heikki. “Mijn temptation is volgens mij Ayleen”, zegt hij recht in de camera. De zelfuitgeroepen seksgodin.

Kijkcijferkanon

De ‘ultieme relatietest’, zo omschrijft RTL ‘Temptation Island’. In het reality-programma reizen vier Nederlandse en Vlaamse koppels naar Thailand, waar zij tien dagen lang worden opgesplitst. Apart van elkaar verblijven de mannen en vrouwen in luxe resorts, omringd door aantrekkelijke vrijgezellen, de ‘verleiders’. Na jarenlange afwezigheid keerde het programma in 2016 terug op de Nederlandse televisie, waarna het uitgroeide tot het kijkcijferkanon van RTL5. 

Maar afgelopen reeks, die van februari tot en met mei werd uitgezonden, zakten de kijkcijfers in, tijdens de finale daalden ze zelfs tot onder de grens van een half miljoen. ‘Het saaiste seizoen ooit’, zo oordeelden de critici. De sfeer op de resorts zou alles behalve broeierig zijn, scheve schaatsen werden er niet gereden. En presentatrice Annelien Coorevits beklaagde zich over de deelnemers. “Ik heb het gevoel dat bepaalde koppels zich niet hebben ingeschreven om hun relatie te testen”, zei ze tegen de krant Het Laatste Nieuws, “maar om bekend te worden.”

Demi Rutting en Sidney Bout. ©Still uit promo videoland: Dit zijn de koppels

Dat was voor Demi Rutting (23) uit Culemborg inderdaad een belangrijke motivatie, erkent ze. Samen met haar vriend Sidney Bout deed ze mee aan het laatste seizoen van het verleidingsprogramma. “Natuurlijk, de reis was een plus en ik vond het een leuk avontuur om te delen met mijn vriend, met wie ik nog altijd samen ben. Maar het tv-wereldje heeft me altijd al aangetrokken, ik deed ook mee voor de bekendheid.”

“Wie niet?”, gaat ze verder. “Reality-kandidaten verzinnen misschien mooie excuusjes, maar uiteindelijk doet iedereen het voor de ­fame. Niet voor niets gingen sommige mensen zich tijdens de opnames steeds ordinairder en dommer gedragen. Alles om in beeld te komen.”

Maar de vraag is wat dat oplevert. Tot nog toe is niemand van Temptation Island doorgebroken bij het grote publiek. En ook uit andere realityprogramma’s rollen amper florerende carrières, ziet Tonny Krijnen, die aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam onderzoek doet naar populaire cultuur.

Fifteen minutes of fame

“Meestal verdwijnen kandidaten na hun fifteen minutes of fame weer in de vergetelheid, slechts weinigen weten die programma’s echt als springplank te gebruiken. Kun jij nog een naam noemen van een kandidaat uit ‘Big Brother’ seizoen drie? Of van ‘Boer zoekt vrouw’ een paar reeksen terug?”

Het aanbod van reality-tv is gigantisch, verklaart Krijnen, het ene programma is nog niet afgelopen of er staan alweer tien nieuwe series klaar. “En ook sociale media hebben het moeilijker gemaakt om beroemd te worden. You­Tubers en influencers behoren nu ook tot de concurrenten, en er is weinig plek.”

Aan de andere kant bieden Facebook en Instagram kansen. Online kunnen reality-kandidaten hun kortstondige roem rekken en te gelde maken. Met de soms honderdduizenden volgers die zich door het programma melden op de accounts van de kandidaten, kunnen ze hun carrière als dj, zanger of danseres een boost geven, of geld binnenharken als selfieschietende reclamezuil.

“Toch moet je een talent hebben om écht door te breken”, zegt Krijnen. Ze noemt de modellen uit ‘Holland’s Next Topmodel’. “Die slepen relatief vaak een carrière uit het programma. Denk ook aan Joan Franka en Maan van ‘The Voice’ en de kookboeken van deelnemers uit ‘Heel Holland Bakt’ – al zijn de kandidaten uit latere seizoenen meestal minder ­succesvol dan die uit de eerste reeks.”

Heeft kandidaat Rutting gevonden wat ze zocht? In het begin kon ze niet meer anoniem over straat, stelt ze, overal wilden mensen met haar en Bout op de foto. Showbizzrubrieken als ‘RTL Boulevard’ schreven over het stel – ‘Temptation Island-Sidney door het lint na kampvuur’, en zowel Rutting als Bout kregen op sociale media duizenden vriendschapsverzoeken en berichtjes.

Negatieve reacties

“Mensen wilden elk detail van me weten, van mijn dieet tot waar ik mijn neus had laten doen. Op een gegeven moment heb ik mijn ­Instagram-account afgeschermd en Facebook verwijderd.” Doorslaggevend voor die beslissing waren de negatieve reacties op haar optreden. “Kech, hoer, ik kreeg van alles naar mijn hoofd geslingerd.”

Rutting verklaart dat de psycholoog van het programma, dezelfde die hen in Thailand bijstond, telefonisch beschikbaar is voor de kandidaten. Zelf heeft ze daarvan geen gebruik­gemaakt. “Dat had ik niet nodig, ik stopte ­gewoon met het lezen van al die meningen op ­internet. Want weet je wat me opviel? Hoe jong die vuilbekken waren, vaak jochies van elf.”

Vier maanden na de finale is de aandacht voor haar persoon afgezwakt. Zo is haar groep van 216.000 volgers geslonken tot 191.000 mensen, kijkers ontvolgen Rutting weer. Ook op haar website, die Bout na Temptation Island voor haar bouwde, drogen de aanvragen voor eet- en trainschema’s op.

“Deelname was leuk en de aandacht was interessant, maar tijdelijk”, reflecteert ze zelf. “Uiteindelijk ben ik twee keer geboekt om ­negentig minuten in een club te staan, maar heb ik geen tv-aanbiedingen gekregen of zo. Best jammer. Ik doe nu de HBO-opleiding sportkunde, ben terug naar school gegaan. ­Eigenlijk is mijn leven weer precies zoals voor Temptation.”

Geslonken fanschare

Ook drie van de ‘verleiders’ hebben hun fanschare zien slinken. Zo’n week na de finale was de hype rondom de kandidaten alweer voorbij. Gelijksoortige reality-programma’s verschenen op televisie, zoals ‘Love Island’, ‘Ex on the beach’ en spin-off ‘Temptation Island VIPS’, met kandidaten die de plek van de Temptation-cast in de spotlight overnamen. Op de bank en het internet verstomden de ­speculaties over de spanningen tussen Ayleen, Heikki en co.

Jietse Strubbe ©Still uit temptation island seizoen 4

“Het was de leukste ervaring van mijn leven”, stelt de Vlaamse Jietse Strubbe (23). “Ik heb vrienden leren kennen die ik anders nooit had ontmoet. En na afloop riepen mensen overal waar ik kwam mijn naam, iedereen denkt u te kennen. Ik vond het grappig om te merken hoe snel dat went. In het café kreeg ik gratis bier en ik hoefde niet te betalen voor het zetten van de tatoeage op mijn been.”

Door de publiciteit rondom Temptation Island heeft hij een managementbedrijf op kunnen zetten, Strubbe verbindt merken met ­influencers. Zonder het programma was dat nooit gelukt, zegt hij. Zelf is de Vlaming een van de twaalf influencers in zijn stal, bedrijven betalen hem om foto’s met hun producten op Instagram te zetten. Zo promoot hij kleding, tandpasta voor witte tanden en chips. “Daar krijg ik geld of gratis spullen voor. Ik kan er niet van leven, werken aan de haven van Zeebrugge is nog altijd mijn beroep. Maar ik ben dankbaar dat ik door Tempation de kans heb gekregen een eigen bureautje op te zetten.”

‘Ik sta liever bekend om mijn talent’

Verleidster Naomi Janssen (20), die net als Strubbe een gratis tatoeage aan Tempation Island overhield, kijkt met gemengde gevoelens terug op haar deelname. “Ik weet niet of ik nog eens mee zou doen. Ik heb ontdekt dat ik toch liever bekend sta om een talent dan omdat ik zo goed kan feesten en versieren.” De Nijmeegse schreef zich in voor het programma omdat ze haar carrière een zwieper hoopte te geven. “Ik ben danseres en wilde meer klussen, snap je? Door Temptation zouden mensen te weten komen dat ze me kunnen boeken voor optredens.”

Dat is grotendeels gelukt, vertelt Janssen, die dans studeert aan een mbo in Rotterdam. “Ik mag dansen in clips en clubs. Ik heb zelfs in Marokko opgetreden. Maar dat komt niet alleen door Temptation hoor, vooral door mezelf. Ik zit achter audities aan, schrijf veel berichten aan potentiële opdrachtgevers. Ik moet en zal succesvol zijn. En als je achterover gaat leunen, wordt dat niks.”

Wat Janssen vervelend vindt, is dat de kandidaten voor de opnames een contract hebben moeten tekenen, waarin staat dat producent Warner Bros over de aanvragen en vergoedingen van hun optredens gaat. Een jaar lang kunnen de koppels en verleiders alleen via bureau Star Entertainment op aanbiedingen voor optredens in disco’s, clubs en kroegen ingaan.

Vier keer geboekt 

De verleidster kan de specifieke details van deze overeenkomst niet vertellen. Ook de Belgische Gilles Gobin, hoofd van het boekings­bureau, houdt vragen van Trouw af. Hij heeft slechte ervaringen met de pers, zo stelt hij. ­Vorig jaar vertelde hij aan NRC dat kandidaten voor 475 euro per negentig minuten kunnen worden geboekt, exclusief gratis drank. “Ze gaan met bezoekers op de foto, feesten mee en drinken wat, that’s it.” Volgens Gobin krijgen kandidaten de helft van de opbrengst, de rest wordt verdeeld tussen Star Entertainment en de producent. Naar een stuk of tien deelnemers is ieder seizoen vraag.

Gaetan Likile ©Still uit temptation island seizoen 4

De 26-jarige Vlaming Gaetan Likile is vier keer geboekt via het bureau. “Alleen Jietse en Lizzy hebben van de cast vaak sfeer mogen maken in een club. Jammer, want het is leuk werk.” Likile is een van de twaalf influencers bij het bedrijf van Strubbe, en promoot vooral kleding op Instagram. “Daardoor krijg ik gratis schoenen en T-shirts. Urban streetwear is mijn ding, ik heb na de opnames van Temptation ­Island ook een eigen kledinglijn opgezet. Dat loopt best goed, het programma was toch een soort reclame.”

‘Top’, noemt Likile Temptation Island. “Ik zou zo aan een ander reality-programma meedoen. Mijn droom is om tv-presentator te worden.” Voor nu is hij model. “Dat werk deed ik al voor de show. Maar wat stom is, en ik niet had verwacht, is dat ik nu minder in plaats van meer opdrachten voor shoots krijg. Mensen willen niet dat hun merk met Temptation ­Island wordt geassocieerd ofzo. Er is een ­bepaald beeld van het programma.”

Bron: Trouw.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.