Drie jaar en #instafamous: het leven van een piepjonge influencer

Toen Jaimy twee maanden oud was, werd ze voor het eerst via Instagram benaderd door een kinderkledingmerk – of ze een fotoshoot wilde doen in ruil voor gratis kleertjes. Nu is Jaimy met haar drie jaar misschien wel de jongste influencer van Nederland. Uiteraard beheert ze haar sociale media niet zelf – dat doet moeder Roxy. Doortje Smithuijsen ging mee naar een fotoshoot. ‘Schat, je moet even je haar schudden.’

Door Doortje Smithuijsen, 19 oktober 2019

Als Jaimy nu even braaf in de camera kijkt, krijgt ze straks een zure mat. Jaimy (3) staat in een joggingpak met hamburgerprint voor een rek met zilveren slingers die een foto-assistent steeds omhoog gooit. Voor Jaimy zitten gehurkt een fotograaf en een cameraman, allebei met hun lens op haar gericht. Achter hen staat Jaimy’s moeder Roxy (23). ‘Schat, doe eens even leuk mee,’ zegt zij. ‘Zeg eens even na wat die meneer zegt.’

De cameraman herhaalt wat hij eerder heeft voorgezegd. ‘Ik ben Jaimy en ik ben drie jaar.’ Jaimy kijkt naar haar moeder, dan naar de cameraman, dan weer naar haar moeder. Even staat ze zo stokstijf dat ze wel een standbeeld lijkt. Dan draait ze zich om met haar gezicht naar de zilveren slingers en haar rug naar de mensen die haar zo smachtend aankijken. ‘Nee!’ roept ze. ‘Nee! Wil ik niet!’ Roxy rolt met haar ogen, loopt naar haar peuter toe en pakt haar bij de arm. ‘Kom op Jaim,’ zegt ze. ‘We zijn toch niet voor niets twee uur onderweg geweest naar België? Jij wilde toch op de foto? Anders gaan we gewoon weer naar huis, hoor, mij best. Ga je niet op de foto, krijg je geen zure mat, en gaan we straks niet naar de McDonald’s.’

LEES OOK Hoe Joost Klein en zijn vrienden het internet veroverden. ‘Wow, zij geven echt geen fok’

Ze neemt haar positie weer in achter de fotograaf en de cameraman. ‘Gewoon even lachen en zeggen “Ik ben Jaimy ik ben drie jaar,”’ zegt ze. Jaimy knijpt haar ogen samen, staart naar haar moeder en draait zich dan weer om. ‘Nee, nee, nee!’ roept ze. En ze verdwijnt achter de zilveren slingers.

LEKKER FOTO’S MAKEN

Tweeënhalf uur eerder. Roxy en Jaimy pikken me op bij station Amersfoort – vlakbij hun woonplaats Leusden. Het is negen uur ’s ochtends op Koningsdag, en ze moeten naar België voor de shoot van een kinderkledingmerk. Jaimy zit achterin, omringd door zakken witte bolletjes, pakjes Sultana, doosjes rozijnen en plastic zakken Milka-eitjes. ‘Die waren in de aanbieding,’ zegt Roxy.

Dit is het eerste deel van een serie van Doortje Smithuijsen over influencers. Abonneer je op onze nieuwsbrief om de volgende delen niet te missen.

Roxy heeft wel getwijfeld of ze zouden gaan, zegt ze. ‘Jaimy vond Koningsdag vorig jaar echt leuk,’ zegt ze. ‘In het dorp kan ze dan spelen met ballonnen en zo.’ Maar deze opdracht was ook aantrekkelijk: de fotograaf zag er op Instagram heel professioneel uit, en de vergoeding was goed – 200 euro cash. ‘Dus ik vroeg het haar deze week maar gewoon: wil je met ballonnen spelen of wil je foto’s maken?’ Jaimy zei: foto’s maken. ‘Ze houdt gewoon van die aandacht,’ zegt Roxy. Ze draait zich om in haar stoel. ‘Toch, schat? Gaan we straks lekker foto’s maken?’ Jaimy knikt.

Vrijwel dagelijks post ze foto’s en video’s van haar dochter: ze filmt haar tijdens het turnen en het dansen, fotografeert haar in de huiskamer en in de speeltuin, in eindeloos veel verschillende outfits.

Jaimy is met haar drie jaar misschien wel de jongste influencer van Nederland. Ze heeft op Instagram meer dan zestigduizend volgers. Uiteraard beheert ze haar kanaal niet zelf – dat doet Roxy. Vrijwel dagelijks post ze foto’s en video’s van haar dochter: ze filmt haar tijdens het turnen en het dansjes doen in de keuken, fotografeert haar in de huiskamer en in de speeltuin, in eindeloos veel verschillende outfits.

‘Waar wil je naar luisteren?’ vraagt Roxy als haar kleine zwarte Volkswagen over de snelweg rijdt. Ze scrollt door haar telefoon, zet ‘Dancing Queen’ op van ABBA. ‘God, ik hou zo van dit nummer,’ zegt ze.

piepjonge influencer

#BABYGIRL

Als je Roxy vraagt hoe ze haar dochter zo snel een carrière als influencer heeft bezorgd, zegt ze: ‘Zo is het gewoon een beetje gelopen.’ Roxy had eerst een eigen Instagram, maar toen haar dochter was geboren, verdiende die een eigen account, vond Roxy.

Roxy was twintig toen Jaimy werd geboren – een ongelukje. ‘Ik was nogal een losgeslagen tiener, laat ik het zo zeggen. En ik vond het raar als mijn kind ineens naast foto’s van mij tijdens het uitgaan zou staan.’ Daarom maakte ze voor Jaimy een eigen kanaal aan. De eerste foto van Jaimy ging al online voor ze geboren was: Roxy deelde haar eerste echo. Jaimy zelf ging online op de dag dat ze geboren werd: een foto vanuit het ziekenhuisbed, gewikkeld in een geel dekentje. Sindsdien volgde vrijwel elke dag een nieuwe – inmiddels zijn bijna tweeduizend foto’s van Jaimy op Instagram verschenen.

Al snel bleek dat het Instagramkanaal voor Jaimy meer kon zijn dan alleen een plek om leuke plaatjes te delen met vrienden. Jaimy kreeg steeds meer volgers en likes, sommige foto’s gingen viraal dankzij hashtags als #baby#babygirl en #minifashionista die Roxy toevoegde.

Toen ze twee maanden oud was, werd Jaimy voor het eerst via Instagram benaderd door een kinderkledingmerk – of ze een fotoshoot voor hun Instagrampagina wilde doen, in ruil voor gratis kleertjes. ‘Toen dacht ik: hé,’ zegt Roxy, ‘dit is dus iets waar je geld en leuke spullen mee kan verdienen.’

Sindsdien heeft Jaimy meer dan tachtig van dat soort samenwerkingen gedaan – Roxy houdt ze allemaal bij op de notitie-app van telefoon. ‘Wehkamp, Zeeman, Azzurro Kids.’ Sommige samenwerkingen waren voor geld, sommige voor tegoedbonnen, de meeste voor gratis kleding.

ENORME SLET

Roxy heeft een zak autodrop in bosvruchtensmaak tevoorschijn gehaald en laat me zien dat je verschillende soorten hebt. ‘Kijk,’ zegt ze, terwijl ze één dropje tegen het licht houdt. ‘Deze is veel lichter en deze…,’ ze stopt het ene dropje in haar mond, houdt nu een tweede tegen het licht, ‘veel donkerder.’ Ook de tweede eet ze op. ‘God, verslavend, deze dingen.’

Terwijl de likes voor Jaimy steeds maar toenamen, begon Roxy zichzelf te verwaarlozen. ‘Ik kwam zeker twintig kilo aan na haar geboorte, was alleen maar aan het vreten en ongezond aan het leven,’ zegt ze. ‘De spotlight was nu op haar, snap je, dus ik hoefde ook niets meer aan mezelf te doen.’

Roxy werd zwanger toen ze in Amersfoort op kamers woonde voor haar opleiding aan het ROC Sportcollege. De jongen van wie ze zwanger werd, was achttien en woonde nog thuis.

‘Hij ontkende eerst heel lang dat hij überhaupt de vader was. Ging tegen iedereen zeggen dat ik een enorme slet was, dat half Amersfoort wel de vader kon zijn.’

‘Hij wilde er absoluut niets van weten,’ zegt Roxy, terwijl ze met haar linkerhand het stuur vasthoudt en met de rechter op haar telefoon een nieuw liedje uitzoekt uit de Spotifylijst met muziek van ‘Het foute uur’ van Q-music. ‘Hij ontkende eerst heel lang dat hij überhaupt de vader was. Ging tegen iedereen zeggen dat ik een enorme slet was, dat half Amersfoort wel de vader kon zijn.’ Onzin, zegt ze, met haar blik weer op de weg. ‘Zo’n slet was ik helemaal niet.’

Bovendien: toen Jaimy eenmaal geboren was, was het onmiskenbaar dat hij de vader was. Haar karamelkleurige huid, die vrolijke afrokrullen – die heeft Jaimy niet van haar moeder. ‘Ik heb zijn adres nog gevraagd voor een geboortekaartje,’ gaat Roxy verder. ‘Wilde hij niet.’ Jaimy heeft haar vader tot nu toe nooit ontmoet. Alimentatie betaalt hij ook niet. Roxy: ‘Ik heb geen zin om dat af te dwingen.’

‘DRAAI EENS EEN RONDJE?’

‘Schat, je moet even je haar schudden,’ zegt Roxy. We zijn aangekomen bij het Belgische industrieterrein waar de fotostudio staat. Roxy en Jaimy staan naast de auto. Jaimy kijkt haar moeder aan, staat stil.

‘Schud je haar eens?’ Jaimy zwaait haar hoofd wild heen en weer, haar afro – die door het zitten in de auto wat geplet was – verdubbelt in volume. ‘Oké lieverd,’ zegt Roxy dan. ‘Ga maar naar binnen. Ga maar zeggen dat je er bent.’

Binnen staat een meisje van een jaar of acht voor de camera. Ze heeft dezelfde huidskleur en hetzelfde soort haar als Jaimy en ze draagt een broek en top in koekjesprint. Om haar heen staan drie grote softboxen die op haar gezicht schijnen. ‘Draai eens een rondje?’ vraagt de fotografe – een slanke vrouw met donker haar in spijkerbroek en zwarte trui. Het meisje draait een rondje, met een brede grijns op haar gezicht. ‘Nu nog eens, en dan normaal,’ zegt de fotografe, terwijl haar camera klikt.

In de grote ruimte zit nog een meisje van een jaar of tien, naast haar moeder. Ze heeft blond haar met een loodrechte pony en draagt eenzelfde outfit als het meisje voor de camera, maar dan met zuurstokkenprint. Ze zit achterstevoren op haar stoel, scrollt door haar telefoon, haar moeder zit een tijdschrift te lezen.

De cameraman heeft Jaimy als eerste in de gaten. ‘Ah, kijk!’ zegt hij. ‘Het is Jaimy! Hallo! Hai Jaimy!’ Jaimy drentelt door de ruimte, stopt in het midden, zwaait naar de cameraman. ‘Ah, hallo poppetje!’ zegt de fotografe. Ze heeft haar camera laten zakken. ‘Ach, ze is te schattig,’ zegt ze tegen Roxy. ‘Konden jullie het vinden?’

‘Prima,’ zegt Roxy. Ze kijkt naar de tafel waarop de kleding klaarligt voor elk model. In de hoek liggen dezelfde outfits als de twee oudere meisjes aan hebben, maar dan in heel kleine maten. Zes nette stapeltjes. ‘Zes setjes,’ fluistert Roxy. ‘Dat wordt wat.’

EEN BEETJE VEEL VOOR EEN PEUTER

De cameraman zit gehurkt naast Jaimy. ‘Wil jij zo even een filmpje met ons opnemen?’ Jaimy zegt niks en staart omhoog naar haar moeder. ‘Ja, hè?’ zegt Roxy. ‘Dat wil je wel, hè Jaim?’

Het meisje dat normaal moest springen, is intussen klaar. De fotografe loopt met haar mee naar de grote tafel waar broodjes en appels en flesjes water op staan. Ze pakt twee zakken snoep: dropsleutels en zure matten. ‘Welke?’ Het meisje wijst naar de zure matten. Ze krijgt er een van de fotografe en stopt hem direct helemaal in haar mond. ‘Ga je je zo dan omkleden?’ vraagt de fotografe. ‘Dan kunnen we straks verder.’

Ondertussen hijst Roxy Jaimy in haar eerste outfit en zet haar voor de zilveren slingers, bij de fotografe en cameraman. ‘Oké,’ zegt de cameraman, misschien kan je even zeggen: ‘Hallo, ik ben Jaimy, ik ben drie jaar, en ik mag vandaag model zijn.’
‘Dat is wel een beetje veel voor een peuter,’ zegt Roxy.
‘O ja,’ zegt de man. ‘Dan misschien: “Hallo ik ben Jaimy, ik ben drie jaar.” Gaat dat lukken?’
Roxy kijkt Jaimy aan en zegt: ‘Ja toch Jaimy? Dat kan je toch wel?’

‘GOED ZO, POPPETJE!’

Een half uur later staat Jaimy voor de camera in een tweede setje kleren – dit keer een pak met sushi-print. ‘Ga eens mooi staan!’ roept Roxy, waarop Jaimy haar ene hand in haar zij zet en haar ene been voor het andere. ‘Lach eens naar die mevrouw!’

Het meisje dat normaal moest springen, ligt ondertussen languit op een van de loungestoelen in de hoek. Het pakje zure matten heeft ze meegenomen van tafel en onder de stoel geschoven, elke minuut pakt ze een nieuwe en stopt die in haar mond.

Als Jaimy klaar is met de foto’s, speelt ze verstoppertje met de make-up artist, terwijl Roxy me Jaimy’s YouTube-kanaal laat zien. ‘We waren twee weken geleden naar Disneyworld, zo fantastisch,’ zegt Roxy als ze het laatste filmpje aanklikt. Op beeld zien we Jaimy die danst met Minnie Mouse en ronddraait in de schoteltjes van Belle en het Beest. De reis kregen ze gratis van de NS: Roxy had Jaimy opgegeven voor een prijsvraag op Instagram. ‘Het was geen toeval dat ze won, hoor,’ weet Roxy. ‘Die mensen bij de NS laten liever haar winnen dan iemand met weinig volgers.’

Haar vermoeden werd bevestigd toen een pr-dame van de NS Roxy voorafgaand en tijdens de reis bestookte met mails waarin precies stond wat voor foto’s ze wanneer zou moeten uploaden.

Haar vermoeden werd bevestigd toen een pr-dame van de NS Roxy voorafgaand en tijdens de reis bestookte met mails waarin precies stond wat voor foto’s ze wanneer zou moeten uploaden. ‘We moesten een filmpje maken van de trein die aankomt, een foto van Jaimy bij de trein, van Jaimy in de trein, een filmpje van de treinreis, en dat ook allemaal weer op de terugreis, steeds met een bepaalde hashtag.’

Jaimy moet in haar volgende setje voor de camera verschijnen: een broek en trui met soepprint – vermicelliletters in een oranje substantie. Roxy heeft inmiddels een nieuwe tactiek om haar peuter aan het lachen te krijgen. ‘Nee Jaimy,’ zegt ze. ‘Niet lachen, hoor. Niet lachen naar de camera.’
Jaimy begint keihard te schateren.
‘Jaimy, pasterop.’
Jaimy lacht hard en springt op en neer.
‘Ga eens mooi staan!’
Een hand in haar zij, en heup naar voren. ‘Goed zo, poppetje!’ zegt de fotografe.

WIMPERSTYLIST

Roxy werkt vijf dagen per week, vertelt ze terwijl ze vanaf de bank toekijkt hoe Jaimy poseert, nu samen met het blonde meisje, allebei in een zuurstokkenoutfit. Het meisje heeft haar armen om Jaimy heen geslagen, Jaimy trekt een beetje aan haar haar.

Een werkdag van Roxy duurt meestal tien tot twaalf uur. Ze heeft niet één baan, maar allerlei banen: ze werkt bij de plaatselijke Jumbo, als opzichter van een gymzaal waar turnlessen worden gegeven, als badmeester in een zwembad, en daarnaast nog vanuit huis als wimperstylist. Zelf draagt ze ook kunstig opgezette nepwimpers – zo te zien haar enige vorm van ijdelheid.Blijf vrij van geest. Lees onze nieuwsbrief.Ontvang de beste verhalen van Vrij Nederland in je mail, twee keer per week.Ja, dit wil ik >

Ze komt net rond van wat ze verdient – ‘Ik krijg ook al die zelfstandigentoeslagen en zo’ – maar sparen kan niet. Het geld dat ze verdient met Jaimy’s Instagram-werk zet ze op een aparte rekening voor later. ‘Daarvan kan zij straks studeren, of haar rijbewijs halen. Ik kan dat niet betalen.’ Hetzelfde geldt voor zo’n weekendje Disneyland. ‘Dat kost duizend euro per persoon, ik heb dat niet.’

Jaimy en Roxy waren nog nooit eerder met z’n tweeën naar het buitenland geweest.

TEGOEDBONNEN

Officieel mag een kind maar zes dagen per jaar werken – daar zit Jaimy met haar tachtig samenwerkingen natuurlijk ver boven. ‘Maar ze vindt het echt leuk,’ zegt Roxy. ‘Ze ziet het niet als werk.’

Bovendien kunnen Roxy en Jaimy op deze manier wat bijverdienen en net wat luxer leven dan ze anders zouden doen. ‘Ik was laatst naar een kinderkledingwinkel in Amsterdam,’ vertelt Roxy. ‘En ik schrok me echt dood van die prijzen. Er hingen jurkjes bij van tachtig euro. Als ik al die kleertjes zelf zou moeten kopen, zouden we nauwelijks nog kunnen eten.’

Het mag misschien niet wat Jaimy en Roxy doen, maar hun leven wordt er wel een stuk leuker van, verzekert Roxy me. ‘En bovendien heb ik heel veel mooie foto’s van mijn kind voor later.’

Merken weten ondertussen dondersgoed dat wat ze doen niet mag, zegt Roxy. Dat ze kinderen niet zo vaak mogen inzetten voor campagnes op Instagram. Vandaar ook dat ze zo vaak betalen in tegoedbonnen, of anders gewoon een bedrag overmaken op Roxy’s rekening zonder dat daar verder BTW of iets dergelijks bij wordt verrekend. Een paar jaar geleden moesten kinderen die op de foto wilden zich nog inschrijven bij een modellenbureau en moesten adverteerders die met ze wilden werken ontheffing aanvragen bij de arbodienst om een paar uur met zo’n kind te kunnen werken. Door de komst van Instagram kunnen merken alle casting- en reclamebureaus omzeilen, zelf online hun modelletjes scouten en benaderen, en hun ouders vervolgens betalen op een manier die onzichtbaar blijft voor de fiscus.

SCHATTIGHEIDSFACTOR

Jaimy is weer klaar met de fotosessie. ‘Dankjewel poppetje,’ zegt de fotografe, en ze roept het meisje dat zure matten ligt te eten. Die hijst zich met een zucht uit haar loungestoel en loopt richting de zilveren slingers. ‘Ah, nee toch,’ zegt de fotografe geïrriteerd. ‘Heb je erop liggen slapen of zo? Alles is gekreukt!’

Ondertussen gaat het ook niet allemaal vanzelf op Instagram, zegt Roxy. Hoewel Jaimy heel veel shoots en samenwerkingen doet, merkt ze dat het aantal volgers de afgelopen tijd minder snel groeit. ‘Kijk, iedereen houdt van baby’s,’ zegt Roxy. ‘De geboorte, eerste keer naar buiten, eerste hapjes eten. Eerste keer kruipen, eerste woordjes, eerste stapjes, mensen vinden dat allemaal te gek.’

Als een kindje eenmaal kan lopen en praten, neemt de schattigheidsfactor exponentieel af – en daarmee de like-factor.

Maar zodra Jaimy twee werd, merkte Roxy dat ze minder likes kreeg op foto’s en dat ze volgers verloor. ‘Op Instagram is het echt: hoe jonger, hoe beter.’ Als een kindje eenmaal kan lopen en praten, neemt de schattigheidsfactor exponentieel af – en daarmee de like-factor.

Vandaar dat Roxy Jaimy nu profileert als kleine turnster. Eigenlijk is Jaimy natuurlijk te jong om te turnen, maar vanwege Roxy’s werk in de gymzaal kan ze al meedoen met de lessen. Jaimy heeft diverse turnoutfits, en in hun huis heeft Roxy tussen een deurpost een rekstokje gehangen waar Jaimy koprollen aan kan maken. Ze filmt Jaimy als ze oefent met salto’s op de trampoline, of als ze rondjes draait in een gymnastiekoutfit. In haar Instagramprofiel staat nu dat Jaimy ‘model’ is maar ook een ‘3 years old gymnast’. ‘Zo blijft ze een beetje bijzonder,’ legt Roxy uit. ‘Dat vinden mensen nog wel leuk om te volgen.’

KNAPPERD

‘Kom Jaim,’ zegt Roxy, terwijl ze haar kind een dropsleutel geeft. ‘Nog twee setjes, en daarna gaan we naar de McDonald’s.’ Jaimy doet haar armen omhoog en schopt haar broekje uit. Roxy pakt het nieuwe setje van tafel en zegt: ‘Schat, even met je haar schudden.’

Jaimy bevrijdt zichzelf uit de armen van haar moeder en rent in haar onderbroek door de ruimte. Als ze langs een spiegel komt, blijft ze staan, kijkt naar zichzelf en begint met haar armen te zwaaien en op en neer te springen op de maat van de muziek die uit de speakers komt. Ze schudt wild met haar haar, draait rondjes in de lucht. De hele ruimte kijkt vertederd toe. De moeder van het blonde meisje pakt haar telefoon om te filmen, de cameraman pakt zijn camera. Maar als hij achter Jaimy komt staan met zijn lens op haar gericht, stopt ze met dansen. Ze zet haar hand in haar zij, zet een stap naar voren en plooit haar mond in een glimlach. ‘Goed zo, schat,’ zegt Roxy. ‘Knapperd ben je ook.’

Deze publicatie is tot stand gekomen met steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Roxy en Jaimy zijn op hun verzoek geanonimiseerd. Hun namen en gegevens zijn bekend bij de redactie.

Dit verhaal zal ook deel uitmaken van Doortje Smithuijsens boek Gouden bergen, over influencers, dat volgend jaar april verschijnt.

Bron: VN.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.